Hur det började

Hur Linn och Mikael träffades

Vi träffades egentligen för länge sedan, på Linns salong. Jag minns särskilt en gång när jag sa till henne att hon var väldigt klok – smart och trevlig på samma gång. Hon blev lite smått generad, log och sa bara "tack". Sedan tänkte vi nog inte så mycket mer på det då. Eller ja… kanske lite ändå (enligt Mikael).

Åren gick, och efter ett tag började vi ta promenader tillsammans ibland. Det var alltid trevligt. Och som kille tackar man ju inte direkt nej till att gå ut och gå med en snygg tjej. Sakta men säkert började vi umgås mer och mer.

När jag senare hörde att Linn hade åkt Tjejvasan tänkte jag att längdskidor kanske ändå kunde vara något för mig också. Så vi började träna och åka lite tillsammans, och till slut bestämde vi oss för att åka Halvvasan.

En decemberdag hade vi varit ute och tränat i Tranemo. På vägen hem frågade jag vad Linn skulle hitta på och då sa hon att hon skulle gå på tjejkväll med några tjejer, plötsligt: "Skulle du vilja följa med på en tjejfest?"

Eftersom jag nästan aldrig säger nej till saker tänkte jag att det kunde vara intressant att få se hur en riktig tjejfest gick till, så jag svarade ja direkt. Linn hade nog egentligen räknat med att jag skulle tacka nej, men när frågan väl var ställd fanns det ingen återvändo.

Så på annandagen hamnade jag på förfest tillsammans med fyra tjejer och en hel del tjejsnack. Jag var kanske inte riktigt på hemmaplan där, men jag satt bredvid Linn hela kvällen och det kändes tryggt. Jag märkte inte ens själv hur nära henne jag satt – kanske lite för nära ibland.

Senare gick vi ut och dansade. Linn hade en silverfärgad klänning på sig och var otroligt vacker. Vi dansade mycket, skrattade mycket och hade väldigt roligt tillsammans. När jag kramade Mikael kände jag mig väldigt trygg, nästan som om allting runt omkring försvann för en stund. Jag drogs till honom gång på gång och dansade till och med fram och tillbaka till honom tre gånger, som om jag ville känna efter att det verkligen var rätt. Varje gång fann jag samma sak – en varm och kärleksfull trygghet i hans närhet, i hans sätt att hålla om mig och i den säkerhet jag kände tillsammans med honom.

Jag (Mikael) köpte en drink till henne, och hon skulle såklart bjuda tillbaka. Problemet var bara att hennes idé om att bjuda tillbaka var att beställa in tequila klockan 01.55 när stället stängde klockan två. Dessutom en sexa. Och alla vet ju att sådana idéer sällan slutar särskilt klokt.

Kvällen tog ganska snabbt slut därefter, och dagen efter ägnades mest åt att sova.

Dagen efter sms:ade han mig, och bara att se hans namn på skärmen fick mig att le. Vi fortsatte att skriva till varandra, och kort därefter började vi träffas hemma hos honom. Där växte känslan mellan oss ännu mer – i de små stunderna tillsammans, i samtalen, skratten och den trygga närheten vi delade.

Men någonstans där började nog vår historia på riktigt.

29 Augusti 2026

Nydala klosterkyrka kl. 12:00  ·  Asa Herrgård från kl. 13:30

Se programmet